Hvordan kan vi hjælpe dig?

  • Kom godt i gang

    Få hjælp til at oprette din konto og komme hurtigt i gang med Finari.

  • Ofte stillede spørgsmål

    Find svar på de mest almindelige spørgsmål og brugssituationer.

  • Guides

    Find ud af, hvordan du udfører forskellige handlinger på Finaris platformen.

  • Produkt nyheder

    Se hvad der er nyt i platformen — funktioner, forbedringer og rettelser.

Kom i gang

Velkommen til Finari! Denne hurtigstartguide hjælper dig med at komme i gang med vores platform på få minutter.

Kom i gang i dag!

  • 1. OPRETTELSE AF DIN KONTO

    For at oprette en Finari-konto skal du:

    1. Kontakte support@finari.dk

    2. Oprette en sikker adgangskode og udfylde dine grundlæggende oplysninger.

    3. Når du har indsendt den, modtager du en bekræftelsesmail for at aktivere din konto.

  • 2. OPSÆTNING AF DIN FINARI-KONTO

    Når du har oprettet din konto, skal du konfigurere forskellige funktioner for at få mest muligt ud af Finari.

    1. Udfyld din profil

    Tilføj dine virksomhedsoplysninger, kontaktoplysninger og præferencer.

    2. Inviter teammedlemmer

    Tilføj kolleger, der har brug for adgang til din Finari-konto.

FAQ

  • Lukning af måneder, er som udgangspunkt et redskab som fastslår de betingelser i stadeopgørelsen, som Byggelederen og Entreprenøren er kommet til enighed om, for den pågældende måned og låser betingelsene fast. Når måneden er lukket, vil et faktura grundlag for de fælles betingelser i stadeopgørelsen blive sendt til Entreprenøren, hvilket indikerer det beløb Entreprenøren kan fakturaer på måneden.  

     

    Afhængig af projekt type, vil lukningen af måneden også give Bygherren et opdateret indblik af projektets økonomiske fremdrift og forventede udgifter.


  • Når du opretter en Vurdering er den som udgangspunkt synlig for henholdsvis Entreprenør, Byggeleder og Bygherre. Men kan efterfølgende selv skjule sin Vurdering, så den udelukkende fremgår for egen organisation. Dette kan gøres under overblikket over alle dine Vurderinger.


  • Bygge indkomsten indføres som en kontrakt under fanen Bygherre. Den indførte Bygherre kontrakt er projektets indkomst.

  • Når Byggelederen lukker en måned i Entreprenørens CashFlow, bliver en oversigts mail for den pågældende måned sendt direkte til Entreprenøren.

  • Under fanen Byggerisiko, er et samlet overblik over alle aftalesedler, som er bundet op på byggerisikoen. Under fanen Dækningsbidrag viser kolonnen Risiko, et fuldt overblik over Byggerisikoens afsatte beløb, brugte beløb og resterende beløb.

  • Under fanen Kontraherings Risiko vises et fuldt overblik over kontraherings differencen, mellem det forventede pre-budget og den indgåede kontrakt for hver konto.

    Under fanen Dækningsbridrag viser kolonnen Kon Risiko, et fuldt overblik over Kontraherings Risikoens afsatte beløb, brugte beløb og resterende beløb.

  • Ved enten godkendelse eller afvigelse af en vurdering, er det muligt at kommentere på handlingen.

  • Som udgangspunkt kan et konto nummer ikke ændres. For ændring af konto numre kontakt da Finari kundeservice.

  • Item descriptionJa, det er muligt at lave rabatter. Rabatter kan laves på kontrakter og påføres på kontrakter under kreditorens fane, i ‘Ny kontrakt’ -> Indsæt kontrakt.

  • Der kan ikke indsættes rabatter på Aftalesedler.

  • Efter oprettelse af en kontrakt kan den redigeres indenfor 5 arbejds dage. Eller ind til kontrakten benyttes i CashFlowet. Opstår der efterfølgende behov for redigering af din kontrakt, kontakt da venligst Finari kundeservice.

  • Byggerisikoen er oprettet som en vurdering og vil altid kunne slettes, redigeres og forøges.

  • Kontraherings risikoen kan som udgangspunkt ikke slettes. Det altid muligt at forøge din kontraherings risiko sum, ved at tilføje et yderligere beløb.

Definitioner

  • En Pre-kontrakt er Byggelederens pris overslag af en kontos forventet udgift. Pre-kontrakten kan defineres på to måder i Finari. Enten som Antaget eller Faktisk. 

    En Antaget pre-kontrakt er et kalkuleret pris overslag, hvorimod en Faktisk pre-kontrkat er et modtaget tilbud. 

    Note: Fordeling for henholdsvis antaget og faktiske pre-kontrakter, kan ses under ‘Byggesag’ ved klik på Pre-Budget priser.


  • En Vurderingsanmodning er en anmodning om ekstra arbejde fra Bygherren. Bygherren kan som udgangspunkt ikke oprette en direkte Vurdering, men kan istedet oprette en Vurderingsanmodning til hans Byggeleder, hvilket Byggelederen tager stilling til Vurderingsanmodningen og enten afviser eller godkender denne, til en aktuel Vurdering og tildeler den til en Entreprenør.

  • En Vurdering er forstadiet til en Aftaleseddel. Både Byggelederen og Entreprenøren kan oprette en Vurdering, for krav om ekstra arbejde. 

    Når Vurderingen er oprettet skal både Byggeleder og Bygherre godkende denne, før den bliver til en aktuel Aftaleseddel. 


    Når du opretter en Vurdering er den som udgangspunkt synlig for henholdsvis Entreprenør, Byggeleder og Bygherre. Men kan efterfølgende selv skjule sin Vurdering, så den udelukkende fremgår for egen organisation. Dette kan gøres under overblikket over alle dine Vurderinger.

Guides

  • Under Kreditor fanen, er der et fuldt overblik over din kontos økonomi.

    Upload faktura på Kontrakt

    1. Gå til Kreditor

    2. Vælg ‘Upload faktura’

    3. Vælg den fil der skal vedhæftes din faktura og upload den i ‘Vælg fil’

    4. Vælg hvilken måned der skal fakturares for og marker faktureres på ’Kontrakt’

    5. Udfyld beskrivelsen af din faktura

    6. Tryk Upload

    Upload faktura på Aftaleseddel

    1. Gå til Kreditor

    2. Vælg ‘Upload faktura’

    3. Vælg den fil der skal vedhæftes din faktura og upload den i ‘Vælg fil’

    4. Vælg hvilken måned der skal fakturares for og marker faktureres på ’Aftale’

    5. Vælg efterfølgende den Aftaleseddel der skal fakturares

    6. Udfyld beskrivelsen af din faktura

    7. Tryk Upload.

    Note: Vær OBS på at udfylde stadeopgørelsen i CashFlowet og sikre relevante punkter er godkendt af henholdsvis Entreprenør og Byggeleder.

  • Under Byggesag fanen, er der fuldt overblik over alle aktører i projektet. 

    1. Gå til fanen Rettigheder

    2. Klik på ‘Opret Ny+’

    3. Marker den bruger type som skal oprettes

    4. Udfyld information i felter

    5. Klik ‘Opret en konto’.

    6. En bekræftelses mail sendes nu til den oprettet brugers mail

    7. Åben mail og registrer personligt password. 

    Note: Kun Administrator brugeren kan oprette en ny bruger  


    1. Gå til Bygesag

    2. Vælg ‘Entreprenør+’

    3. Udfyld information for virksomheden

    4. Tryk Gem  

    Note: Kun Byggeleder og Administrator kan oprette Entreprenør


    1. Gå til konto

    2. Vælg ‘Rediger’ (til højre for kontrakt felt)

    3. Klik under Entreprenør og tilknyt virksomhed

    4. Tryk Gem 

    Note: Kun Byggeleder og Administrator kan tildele en Entreprenør til en konto


  • Kun brugertypen Byggelederen kan lukke en måned. Måneden kan først lukkes efter udgang af den pågældende måned. Dette gøres under Din byggesag:

    1. Vælg konto

    2. Scroll til din kreditors CashFlow og klik på markør ‘Luk’, som vises ud for hver måned overskrift. 

  • Modtager mailen kan tilgås og ændres i toppen af Entreprenørens kreditor side, under redigering af Entreprenør.

  • Byggerisikoen kan oprettes af byggelederen under fanen ‘Byggerisiko’. Byggerisikoen oprettes som en Vurdering under Risiko Vurderinger -> Ny vurdering +.

  • Kontraherings risikoen kan oprettes af Byggelederen under fanen Kontraherings Risiko. Kontraheringsrisikoen oprettes som en Ny Vurdering+, under Risiko Vurderinger.

  • For at oprette en Aftaleseddel skal du først oprette en Vurdering. Vurderingen er forstadiet til en Aftaleseddel og består af beskrivelsen af det stykke arbejde som inkluderer i Aftaleseddel. Når Vurderingen er oprettet skal arbejds beskrivelsen først godkendes af alle parter, af henholdsvis Entreprenør, Byggeleder og Bygherre før den bliver til en Aftaleseddel.

Kan du ikke finde det, du leder efter?

Vores supportteam er klar til at hjælpe med eventuelle

spørgsmål, du måtte have.